För nya medlemmar

Välkommen till Bostadsrättsföreningen Mjölnaren 5

För att du snabbt skall kunna känna dig hemma i vår förening har vi här samlat lite
information som kan vara bra att känna till som nyinflyttad.

Lite historik
Kvarteret Mjölnaren ritades av arkitekt och byggmästare Gustav Adolf Fristedt (1861–1944).
Fristedt finns uppförd som arkitekt för 36 byggnader på Stockholms malmar, de flesta uppförda under 1880 och 1890-talet. Mest känd är han kanske för byggnaden på Regeringsgatan 72–74 som uppfördes av ordenssällskapet Samfundet Enighet och Vänskap och som sedan början av 1900-talet hyser Nöjespalatset Nalen.
Företrädesvis är det bostadshus på norra Norrmalm i den nya stadsdelen Vasastan söder om Odengatan där han var en av de flitigaste arkitekterna. I kvarteret Mjölnaren norr om Tegnérlunden låg han bakom samtliga byggnader, och för några var han även byggherre och byggmästare.

År 2000 förvärvades fastigheten av Familjebostäder.
År 2008 byggdes 2 vindslägenheter för att öka andelstalet för bostäder så att föreningen kunde omvandlas till äkta bostadsrättsförening. Det blev även ett bra ekonomiskt tillskott till föreningen.
Under åren har diverse underhållsåtgärder genomförts, balkonger, ny hiss, upprustning av trapphus och nu senast stambyte för kök och badrum samt upprustning av källare inkl. tvättstuga samt uppfräschning av gatufasad.
Nu närmast kommer fiber att installeras, styrelsen kommer att skicka ut mer information om detta.

Föreningens styrelse

Ordförande Pernilla ten Brundel
Torbjörn Sternsjö Kassör
Åsa Ingman sekreterare
Göran Johansson övrig ledamot

Behöver du komma i kontakt med styrelsen kan du i första hand kontakta Åsa Ingman.

Fastighetsskötsel
Vår fastighetsskötsel sköts av företaget IPIS. Vid felanmälan tar styrelsen kontakt med företaget.
Skulle du råka ut för akut vattenskada, ring IPIS 010-888 52 40 och informera därefter någon i styrelsen.

I husets källare finns tvättstuga. Tider bokas på listan vid utgången till gården.

Namnskylt på dörren ordnas av styrelsen.

Nycklar
Då vi har speciella nycklar till tvättstugan, källare och soprum är det bra att du ser till att den tidigare ägaren av din lägenhet har lämnat ifrån sig alla nycklar du är berättigad till.